“Naast de brandstofbesparing en CO2-reductie wilde onze klant in de eerste plaats meer comfort. Doordat minder vermogen nodig is op de kruissnelheid vaart de Colinda nu significant stiller. Het schip blijft ook vlakker en maakt minder golven. Bij het varen in achter-inkomende golven zien we dat het schip nu in één rechte lijn blijft varen, terwijl de autopiloot het werk doet. Grandioos varen is dat. De klant is uiterst tevreden met de retrofit en wij gaan dit zeker aanbieden aan onze andere klanten.”
Dhr. Gerard Sentse – eigenaar Yerseke Watersportservice
“Al meer dan 40 jaar hebben wij met onze zeilboot kusten bezocht in Europa en Scandinavië. Hierbij was de motor voor ons een noodzakelijk attribuut. Desalniettemin hebben wij 2 jaar geleden besloten over te stappen naar een motorboot omdat wij het varen niet kunnen missen. Belangrijk voor ons was dat het een zeewaardige boot moest zijn waar wij nog mooie tochten langs de kusten mee kunnen maken maar ook kunnen genieten in Nederland en de wadden. Voor de langere tochten langs de Europese kusten is dan snelheid, efficiënt en comfortabel varen belangrijk. Na een seizoen gevaren te hebben met een gebruikte Sturier ST 520 hebben wij gekozen voor nieuwbouw van een Sturier 565 OC. Vanwege onze wens voor maximaal comfort en efficiënt varen op de langere tochten hebben wij een Hull Vane® op ons schip getest. Wij waren zeer verrast over het resultaat. De Hull Vane® voorkomt bij varen boven de 9 knopen dat het zwemplatform niet onder water wordt gedrukt. Hierdoor wordt het geluid op het achterdek en in de kuip aanzienlijk minder. Vooral op hogere snelheden scheelt dit heel veel. Binnen is het geluidsniveau ook lager geworden. Dus wij kunnen toch lekker relaxed in het zonnetje blijven zitten! Ook heel mooi is dat de brandstofbesparing tussen de 5 tot 10 knopen ruim boven de 20% ligt en onze actieradius flink toeneemt. Wat opvallend is dat de hekgolf zowel op zee maar zeker ook in de kanalen bij 6 knopen, geweldig afneemt. Fijn voor beschoeiingen en aan de kant liggende boten. De seatrial met de Hull Vane® op onze boot heeft onze verwachting ruimschoots overtroffen. Wij verheugen ons op mooie en comfortabele tochten dankzij onze rustige motoren.”
Dhr. Herman Schaap – eigenaar Sturier 565 OC
“Als scheepswerf kijk je altijd kritisch naar haalbare innovatieve ontwikkelingen van producten in de markt die toe te passen zijn op je eigen schepen. Na enkele proefvaarten met de Hull Vane® onder ons schip zijn wij werkelijk aangenaam verrast. Het heeft de vaareigenschappen van onze Sturiër 565 OC tot een zeer hoog niveau gebracht. De voordelen die wij gelijk merkten zijn: minder hekgolven, minder geluid, hogere kruissnelheid, een verbeterde trim en lager brandstof verbruik. Allemaal voordelen die belangrijk zijn om comfortabel te varen om optimaal te kunnen genieten van het schip!”
Auke van de Werf, directeur eigenaar Sturier Yachts
“I am very happy that I purchased the Hull Vane®! My Linssen 410AC was equipped with the Hull Vane® by shipyard Boarnstream Yachts. I have navigated now for 3 weeks in a row at the IJsselmeer. I have experienced an enormous increase in sound comfort as the wave behind the boat is completely flattened. Besides this I also experienced a tremendous increase in comfort due to an increase in stability, even with 29 knots of wind, a substantial reduction of 23% – 30% in fuel consumption at various speeds and a slight increase in speed. The Hull Vane® is a really great product!”
Mr Francois Georges, owner of the Linssen 410AC (12,8 m) built in 2017, Hull Vane® retrofit 2020
“Onze verwachtingen zijn overtroffen! Wat wij niet verwacht hadden is dat het schip zoveel stiller zou varen. Wij hadden behoorlijk last van schroefgeluid en dat is nu volledig verdwenen. In een vooraf vastgestelde route hebben wij de boot met en zonder Hull Vane® gevaren op dezelfde snelheden. Na afloop van de tocht met Hull Vane® hadden we ook maar liefst 30% minder brandstof verbruikt.”
Dhr. Moerke, eigenaar van motorschip Val di Spère (9 meter), Hull Vane® retrofit in 2018