Wat de Hull Vane® doet, is energie terugwinnen uit de hekgolf en deze omzetten in voorwaartse stuwkracht. Het vleugelprofiel wekt een liftkracht op uit de schuin-opwaarste stroming. Deze liftkracht staat voorover en tilt dus niet alleen het achterschip ietwat op, maar geeft deze ook een duwtje in de rug. Wanneer het schip in golven vaart, gaat het schip de vleugel “pompen”: er wordt meer stuwkracht geleverd en doordat het stampen gedempt wordt, verhoogt het comfort aan boord en wordt de toegevoegde weerstand door de stampbeweging verminderd. Door de struts, de verticale profielen waar de Hull Vane® aan hangt, wordt ook de koersstabiliteit verhoogd en gaat het schip minder zig-zaggen. Kortom, het schip beweegt minder, ook in golven en is ook nog eens stiller doordat de schroef en de motor minder hard hoeven te werken. De Hull Vane werkt extra goed op ondiepwater, zoals de Friese meren en het IJsselmeer, omdat de golf achter het schip dan hoger en steiler is.