Oorspronkelijk is de Hull Vane® ontwikkeld voor de Formule 1 van de zeilsport, de America’s Cup. Pieter van Oossanen, een bekend Nederlands hydrodynamicus, vond de Hull Vane® in het begin van de 21ste eeuw uit en patenteerde deze. De Hull Vane® is de enige toepassing van een draagvleugel voor het verminderen van de weerstand van waterverplaatsende schepen. Door middel van simulatie software, ook wel CFD-software genaamt, en het opbouwen van diepgaande expertise, werd de werking verder verfijnd en geoptimaliseerd voor individuele schepen. In 2014 leidde dit tot 2 schepen die in de vaart kwamen met Hull Vane®, een 55 m offshore schip en een 42 m superjacht. Het bedrijf Hull Vane B.V. werd opgericht als spin-off van Van Oossanen Naval Architects. Inmiddels zijn er tientallen Hull Vanes gebouwd en is het concept meer dan bewezen.
Op vraag van vele jachteigenaren in het motorcruiser segment is er de afgelopen jaren gewerkt aan het betaalbaar maken van de Hull Vane® als oplossing voor waterverplaatsende motorjachten van 10 tot 20 meter. Door middel van een uitgebreide studie op een database van rompvormen werd een tool ontwikkeld die de optimalisatie in CFD voor elk jacht vervangt. In de productie werd een goede slag geslagen door het gebruiken van gestandaardiseerde aluminium profielen voor de vleugel en de struts. Met Workumer Jachtservice is een proces opgestart voor een snelle, makkelijke retrofit op bestaande jachten. De Semi-Custom Hull Vane® was geboren.