Hull Vane®
De Hull Vane® is ontwikkeld voor de Formule 1 van de zeilsport, de America’s Cup. Pieter van Oossanen, een bekend Nederlands hydrodynamicus, vond de Hull Vane® begin van deze eeuw uit en patenteerde deze. De Hull Vane® is de enige toepassing van een vleugel voor het verminderen van de weerstand van waterverplaatsende schepen. Door middel van simulatie software, ook wel CFD-software genaamd, en het opbouwen van diepgaande expertise, werd de werking verder verfijnd en geoptimaliseerd voor individuele schepen. In 2014 kwamen 2 schepen in de vaart met een Hull Vane®, een 55 meter offshore schip en een 42 meter superjacht. Inmiddels zijn er tientallen Hull Vanes® gebouwd en is het concept meer dan bewezen.
Als reactie op de vraag van scheepseigenaren in het motorcruiser segment is de afgelopen jaren gewerkt aan een betaalbare Hull Vane® oplossing voor motorjachten van 10 tot 20 meter. Door middel van een uitgebreide studie op een database van rompvormen werd een tool ontwikkeld die de optimalisatie in CFD voor elk waterverplaatsend motorjacht tussen 10 en 20 meter vervangt. Voor de productie van de Hull Vane® is gebruik gemaakt van gestandaardiseerde aluminium profielen. In samenwerking met Workumer Jachtservice is service tot stand gekomen voor een snelle, makkelijke retrofit op bestaande motorjachten.
Werking
Wat de Hull Vane® doet is energie terugwinnen uit de hekgolf en deze omzetten in voorwaartse stuwkracht. Het vleugelprofiel wekt een liftkracht op uit de schuin opwaartse stroming. Deze liftkracht staat voorover en tilt dus niet alleen het achterschip iets op, maar geeft deze ook een duwtje in de rug. Wanneer het schip in golven vaart, gaat het schip de vleugel “pompen”. Er wordt meer stuwkracht geleverd waardoor het comfort aan boord wordt verhoogd en de toegevoegde weerstand door de stampbeweging wordt verminderd.
Door de verticale houders waar de Hull Vane® aan hangt, ook wel struts genoemd, wordt de koersstabiliteit verhoogd en gaat het schip minder zigzaggen. Het schip beweegt minder, ook in golven, en is tevens stiller doordat de schroef en de motor minder hard hoeven te werken. De Hull Vane® werkt extra goed in ondiep water, zoals de Friese meren en het IJsselmeer, omdat de golf achter het schip dan hoger en steiler is.
Innovatie
De Hull Vane® is ontwikkeld door de business unit Fluid Dynamics binnen Van Oossanen Naval Architects. Zij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van allerhande schepen. Door middel van gedetailleerde computersimulaties, modelproeven en uitgebreide hydrodynamische expertise worden sinds 1992 scheepsrompen efficiënter gemaakt en problemen opgelost. Innovatie is erg belangrijk voor Hull Vane. Veel tijd wordt besteed aan research & development voor de zoektocht naar hogere efficiëntie en beter vaarcomfort. Het bedrijf focust op oplossingen die bewezen resultaat leveren en betrouwbaar zijn op lange termijn.
Type Hull Vanes®
Custom Hull Vane®
De Hull Vane® is in eerste instantie ontwikkeld voor schepen en jachten boven de 20 meter die sneller varen dan 11 knopen. Voor elke romp wordt een unieke Hull Vane® ontworpen en gebouwd. Voor de pleziervaart en commerciële vaart is de Hull Vane® kostenbesparend. hullvane.com
Semi-custom Hull Vane®
Voor motorjachten tussen de 10 en 20 meter is de semi-custom Hull Vane® ontwikkeld. Door gebruik van aluminium profielen is de vleugel efficiënter dan de stalen custom Hull Vanes®. Door een gereduceerd gewicht is installatie ook vergemakkelijkt.