Wij geloven in een toekomst waarbij elektrisch aangedreven schepen een steeds prominentere rol gaan spelen. Door de Hull Vane® kan er worden bijgedragen aan de energietransitie in de maritieme sector.
Net zoals de aerodynamica bij elektrische auto’s zeer bepalend is voor het bereik, geldt dat ook – en eigenlijk nog meer – voor de hydrodynamica van elektrische schepen. Om het maximale bereik uit uw batterijpakket te halen dient het schip zo efficiënt mogelijk door het water te glijden. Een Nederlandse maritieme innovatie helpt daarbij.
De Hull Vane® is een onderwatervleugel die ontwikkeld is om de weerstand van water verplaatsende schepen te verlagen. Hij doet dit door energie uit de hekgolf om te zetten in voorwaartse stuwkracht. Voor een diesel-aangedreven schip betekent dit brandstofbesparing, lagere hekgolven, stiller varen en een hogere topsnelheid. Bij een elektrisch aangedreven schip zijn er nog bijkomende voordelen. Men haalt een groter bereik uit hetzelfde batterijpakket, of men kan dezelfde afstand sneller afleggen. Op nieuwe boten kan men het gewenste bereik halen met minder batterijen, en dus flink besparen op bouwkosten en gewicht.
Een varend voorbeeld is er ook: de nieuwe plug-in hybride patrouilleschepen van het Havenbedrijf Antwerpen, POA1 en POA2, kunnen tot 20 km/u elektrisch varen op walstroom. Dankzij de Hull Vane® komen ze 33% verder dan op hetzelfde schip zonder Hull Vane® aan 20 km/u.
De Hull Vane® is daarmee de ideale range-extender voor elektrisch aangedreven jachten. Met een Hull Vane® op uw schip spendeert u minder tijd aan de laadpaal en meer al varend! Uiteraard bespaart u ook energie, want elektriciteit is ook niet gratis.